Zavádění inovací do vzdělávání nelze odůvodnit jen tím, že jde o inovace, dokonce ani když se jedná o moderní technologie. Ke správnému rozhodnutí jsou potřeba relevantní informace, ať už jde o rozhodnutí učitele, ICT metodika nebo ministerstva školství. Proto je nutno jednak systematicky sledovat skutečný stav využití digitálních technologií ve výuce, rozvoje digitální gramotnosti a informatického myšlení, a zároveň podporovat výzkum a hledat tak nejvhodnější další postup. V současné době jsou tyto potřeby plněny nedostatečně. Zjišťování stavu je mělké, zaměřuje se např. na počet hodin s využitím technologií, počet použitých zařízení, ale zřídka kdy na konkrétní výukové cíle, aktivity a jejich výsledky. Pedagogický výzkum v této oblasti je teprve na startu (viz str. 159 knihy). To má pomoci změnit 8 aktivit v 5 opatřeních: 5.1 Spolupráce při vývoji a šíření inovací ve vzděláváníCílem opatření je zajistit, aby veřejný, soukromý a neziskový sektor vytvářely projekty podporující využívání digitálních technologií a inovací ve vzdělávání, které jsou pilotně ověřovány a výsledky dále sdíleny. Cílem je také vytvářet nové vztahy a propojení mezi studujícími, stávajícími vzdělávacími institucemi, novými poskytovateli vzdělávání, investory a inovátory. Výsledky projektů mají být veřejně dostupné. 5.1.1 Podpořit vznik inkubátorů inovací, organizovat pobídky (soutěže, přehlídky atp.) odměňující nejlepší řešeníTermín: Konec roku 2016 a dále průběžně Stav: Nelze sice zatím hovořit o inkubátoru, probíhají nicméně soutěže (např. SOČ, DOMINO). Připravují se projekty v rámci výzvy Implementace SDV II, které mají k inovacím také přispět. 5.1.2 Podpořit spolupráci soukromého sektoru s výzkumnými pracovišti při vývoji inovací, při zajišťování výuky inovovaných oborů apod.Termín: Konec roku 2016 a dále průběžně Stav: Aktivita je realizována především prostřednictvím evropských projektů. 5.1.3 Vznik platformy, resp. programu partnerské spolupráce pro výměnu zkušeností mezi veřejným, soukromým a neziskovým sektorem v oblasti digitálních kompetencíCílem je vytvoření obdoby Grand Coalition for Digital Jobs pro setkávání zástupců vzdělávání a trhu práce, pro výměnu zkušeností v oblasti rozvoje digitální gramotnosti občanů. Termín: Konec roku 2016 a dále průběžně Stav: Česká národní koalice pro digitální pracovní místa byla zřízena před koncem roku 2016 a funguje. 5.2 Pedagogický výzkum v oblasti využívání digitálních technologiíCílem je vytvoření podmínek (systémových, finančních, organizačních, evaluačních) pro posílení a stabilizaci výzkumu v oblasti využívání digitálních technologií. Pedagogický výzkum bude začleněn do celostátního systému hodnocení výzkumu a vývoje.5.2.1 Vytvořit mechanismus k zadávání výzkumů
Termín: Konec roku 2016 a dále průběžně Stav: Mechanismus existuje (v rámci programu BETA 2 TA ČR), výzkumy zatím neprobíhají. 5.2.2 Vytvořit mechanismy podpory (i mezinárodní) spolupráce
Termín: Konec roku 2016 a dále průběžně Stav: Opatření se přehodnocuje ve spolupráci s RVVI. 5.3 Sledování využití digitálních technologií ve vzdělávání5.3.1 Zjišťovat a vyhodnocovat data o využití digitálních technologií a rozvoji digitální gramotnosti ve školách
Termín: Konec roku 2016 a dále průběžně Stav: Struktura dat je hotová, chystá se zjišťování a vyhodnocování. Část dat (zejm. vybavení škol) je sbírána jako součást ročního vykazování a zveřejňována. V roce 2017 proběhlo také úzce související tematické šetření (ČŠI). 5.4 Informační a poznatková základna v oblasti využívání digitálních technologií5.4.1 Prostřednictvím veřejné on-line databáze zajistit dostupnost informací o využívání digitálních technologií ve vzdělávání, rozvíjení digitální gramotnosti a informatického myšlení
Termín: Konec roku 2017, potom 2019, potom 2021 Stav: Pro tuto aktivitu byly nalezeny finance (IROP, Zvyšování efektivity a transparentnosti veřejné správy), databáze vznikne jako součást Resortního informačního systému MŠMT. 5.5 Připrava podmínek pro využití velkých dat ve školství5.5.1 Připravit návrh legislativního opatření pro ochranu osobních údajů žáků.
Termín: Konec roku 2017 Stav: MŠMT zpracovalo metodickou pomůcku pro ochranu osobních dat ve školství (a návod), čímž považuje aktivitu za splněnou. |