Informatické myšlení je, zjednodušeně řečeno, schopnost myslet jako informatik při řešení problémů. To je na jedné straně velmi účinné, na druhé straně ve školách zcela chybí. Žáci se ve škole samozřejmě učí přemýšlet, některá ale hlediska míjejí. Zatímco v mnoha oblastech si žáci osvojují hotové postupy řešení, informatika se soustředí přímo na samotnou schopnost hledání řešení. S tím souvisí druhé specifikum, a to je schopnost porovnání různých řešení téhož problému a ohled na výslednou efektivitu. Třetím specifikem je práce s problémy komplexními, nejasně zadanými či jinak nepříjemnými - ovšem v životě velmi častými. Související dovednosti může uplatnit každý, nejen profesionální informatici. Různých vymezení informatického myšlení existuje značné množství. Zde uvedeme dobře srozumitelnou a konkrétní definici od CSTA/ISTE:IM je postup řešení problému, který zahrnuje mimo jiné následující charakteristiky:
Tyto dovednosti jsou podpořeny předpoklady a postoji, které jsou taktéž nezbytnou součástí IM:
Tuto skutečnost si uvědomila řada států a informatika se postupně stává pevnou součástí mnoha vzdělávacích systémů, např. Anglie, Polska, USA. Naopak dlouhá léta se informatika vyučuje na Slovensku. |
Slovníček >